سـامانه شفافــ‌سازی

طرح احداث سد دشت پلنگ


  تاریخ شروع
17 فروردین 1393
  تاریخ پایان
1 فروردین 1405
  اعتبار کل پروژه
0
  پیشرفت پروژه ( 35%)
 

مشخصات کلی حوزه  آبریز

  رودخانه دشت پلنگ از شاخه های اصلی رودخانه مند می باشد. حوضه آبریز این رودخانه با مساحت 2171 کیلومتر مربع و ارتفاع متوسط 781 متر از سطح دریا و متوسط بارندگی سالانه 360 میلی متر در جنوب ایران و در شرق بندر بوشهر واقع شده است.  متوسط آورد سالانه رودخانه دشت پلنگ در ساختگاه دشت پلنگ حدود 72 میلیون متر مکعب برآورد شده است مطالعات مرحله اول سد مخزنی و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد مخزنی دشت پلنگ بر روی رودخانه دشت پلنگ در سال 1376  با هدف اصلی کشاورزی ، از طرف سازمان مدیریت منابع آب ایران به مهندسین مشاور آب نیرو واگذار گردید.  در سال 1377 بررسی های اولیه ای برای گزینه یابی در حوضه آبریز دشت پلنگ انجام گردید و سه گزینه برای سد مخزنی در نظر گرفته شد. گزینه اول نزدیک به محدوده دشت پلنگ، گزینه دوم به نام چمچیتی و گزینه سوم و برتر  محل ساختگاه کنونی می باشد

این سد از نوع ترکیبی بتنی وزنی و خاکی با طول تاج 1030 متر ،ارتفاع 56 متر با عرض تاج بتنی 4 متر و عرض تاج خاکی 8 متر می باشد.

اصلی ترین هدف طرح ، تامین آب شرب و صنعت بخشی از استان بوشهر است  همچنین، تامین و تنظیم آب مطمئن برای حقابه بران کشاورزی و محیط زیست نیز از دیگر اهداف طرح می باشد .

از دیگر اهداف پروژه می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- تنظیم و کنترل جریان های نابهنگام و سیلاب های رودخانه دشت پلنگ با احداث سد مخزنی
-   ‌بهبود  اراضی کشاورزی پایین دست.
- افزایش اشتغال در محدوده طرح و جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها.
- بهبود وضعیت زیست محیطی و تغییر کلیماتولوژی منطقه.